Zlín Z-24 Krajánek
Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Rozpětí: 12,12m
Délka: 6.29m
Výška: 1,55m
Štíhlost: 10,89
Hmotnost: 138kg
Max.vzlet.hmotnost: 250kg
Klouzavost: 1:18 (55km/h)
Plošné zatížení: 16,67kg/m2
Min.klesavost: 0,8m/s (52,4km/h)
Rychlost - min/max: 45,5/215km/h


Koncem léta 2000 bylo ve spolupráci s: započato s pracemi na zprovoznění prvního českého poválečného kluzáku Zlín Z - 24 Krajánek, OK - 8560, v.č. 255. Tento typ kluzáku byl vyráběn v Baťových automobilových závodech v letech 1945 do 1948 v celkovém počtu 301 ks. Vzhledem k žalostnému stavu originálu se oprava téměř blíží k nové stavbě. Kovové díly po defektoskopii a nové povrchové úpravě budou opět použity, veškeré dřevěné části budou vyrobeny a slepeny nově. Dnes máme na první pohled hotové celé letadlo - kromě vnitřních detailů, kterých je nejvíce a na kterých pracujeme.
Na Silvestra '01 jsme měli spojené křídla s přední částí trupu. O velikonocích jsme přidali ještě zadní část trupu a na křídlech všechny žebra s křidélky - to můžete vidět na obrázkách dole.
Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení
Na jaře roku 2005 provedl Jirka Leník konečnou povrchovou úpravu mořidlem a bezbarvým lakem.
Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení
Ve čtvrtek 27.8.'06 byl úspěšně, na ranském letišti, tento zrestaurovaný Krajánek zalétnut. Tímto se tento exemplář výrobního čísla 255 z roku 1947 stal třetím létajícím kusem na světě, jeden létá v Brně a druhý v Anglii - stále s původní českou imatrikulací, a v pořadí devátým létajícím veteránem na ranském letišti. Tomuto záletu panem Příhodou, který díky termice trval přes hodinu, předcházelo letové ověření. Toto bylo provedeno, o den dříve, panem inspektorem Miroslavem Sázavským, který po informaci že Krajánek ve své době byl akrobatický a tento kus je v podstatě taky nový a ještě trochu lépe zpracován si během dvacetiminutového letu střihnul několik vývrtek a dva lopasy. Po přistání, když si pochvaloval jeho letové vlastnosti jsme jej ještě "nanutili" na autovlek - bylo sice bezvětří, tak jsem musel jet do zatáčky - z dráhy 22 až na konec dlouhý dolu, ale i tak měl výšku 120m, která stačila na 6 minut letu.
Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Na restauraci tohoto Krajánka se v největší míře podílel Jirí Leník s pomocí několika členů Plachtařského old-timer klubu ČR, zejména pak mě. Během 6,5 let prací bylo odpracováno 4,5tis hodin, při kterých bylo nutno vyměnit 90% dřevěných konstrukcí.
Ihned po záletu a vypsání potřebných papírů byl Krajánek zapojen do běžného letového provozu, kde při svém prvním provozním letu s Karlem Mannem absolvoval let v délce 5 a 1/4 hod s maximální výškou 2.500m nad terénem. První veřejné představení tohoto kluzáku bylo na VGC Rally na francouzském letišti Angouleme, ve dnech 12. - 19. srpna 'o6, kde Jirka Leník, a i já jsem se tam mihnul, jsme tam byli jako jediní zástupci České republiky.



... a tady jsou nějaké obrázky z provozu ....

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení



S Krajánken sme navštívili tyto akce:
převzato z ročních hlášení NTM o činnosti Z-24 Krajánek OK-8560, které vypracoval Jiří Leník, LKRA

2oo6:

Počet startů: 43
Nálet hodin: 31:29
Náklady na pojištění kluzáku: 8772 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Poplatky za zaregistrování a zálety kluzáku: 6 060 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Další soukromě vynaložené náklady na prezentaci: 15 635 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Hodnota, kterou vložil Jiří Leník do renovace kluzáku: 823 109 Kč
Hodnota kterou vložili další soukromé subjekty do renovace kluzáku, bez NTM: 312 345 Kč
Počet aktivně oslovených osob při veřejných prezentacích: 1 130
  • 2.6.-27.7.2006 - Raná, zálety nového kluzáku, shlédlo 50 přítomných pilotů, účastníků zde probíhajícího Mistrovství ČR dvousedadlových kluzáků. Náklady ve výši 1 760 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 11.-26.8.2006 - propagační prezentační cesta do Francie. Kluzák doprovázel a náklady ve výši 15 635 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná. Při této cestě byl 12.-19.8.2006 na letišti Angouleme (jihozápadní Francie) s účastí na 34. International Rally Vintage Glider Clubu. Zde předvádění na zemi a v letu shlédlo 1000 přítomných členů VGC a návštěvníků akce širokého mezinárodního zastoupení. Pak 20.-25.8.2006 pobyt na letišti Chambery (jihovýchodní Francie) se statickým předvedením kluzáku před 30 zde přítomnými plachtaři.
  • 28.-30.9.2006 – Raná, akce Podzimní ranské svahování. Předvedení v letu a přeškolování plachtařů. Účast 50 účastníků akce a návštěvníků sletu Plachtařského Old Timer Klubu.
  • 14.10.2006 – Raná, akce Slet modelářů obřích modelů větroňů. Předvedení v letu a seznámení s technickým řešením. Účast 30 účastníků akce a návštěvníků sletu.
  • Nepominutelný soukromý přínos Jiřího Leníka, který vložil do projektu oživení tohoto technickohistorického unikátu byl celosvětově oceněn udělením čestné výroční ceny mezinárodního Vintage Glider Clubu za rok 2006, poháru s vyrytým nápisem: V.G.C. BEST ACHIEVEMENT TROPHY 2006, JIRI LENIK, KRAJANEK OK-8560.




2007:

Počet startů: 97 .... celkem: 140
Nálet hodin: 56:13 .... celkem: 87:42
Náklady na pojištění kluzáku: 9681 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Další soukromě vynaložené náklady na prezentaci: 7 800 Kč (hradil Jiří Leník a Jan Krejčí z AK Raná)
Počet aktivně oslovených osob při veřejných prezentacích: 105 450
  • 25.4.2007 – Raná, propagační fotografování kluzáku při letu na svahu. Počet 10 přímo zúčastněných osob - vítězný snímek fotosoutěže Aeroklubu ČR 2008.
  • 29.4.2007 – Raná, propagační filmování navijákových startů s kamerou na kluzáku. Počet 10 přímo zúčastněných osob.
  • 5.-6.5.2007 – Plasy, Letecký den s propagací a vystoupením, s přítomností předsedy vlády ČR Mirka Topolánka, za účasti 6 000 diváků. Přeškolování nových pilotů.
  • 19.5.2007 – Podhořany , setkání seniorů u příležitosti výročí tam uletěného národního rekordu plachtařky Věry Šlechtové na větroni Krajánek. Počet 80 zúčastněných účastníků akce, bývalých i současných plachtařů. Náklady na akci ve výši 2 800 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 16.6.2007 – Mladá Boleslav, 6. Dobový letecký den s propagací a vystoupením za účasti 9000 diváků.
  • 15.-30.7.2007 – Raná, Rendezvous Vintage Glider Clubu s mezinárodní účastí a národní slet Plachtařského Old Timer Klubu. Setkání, předvádění v letu a přeškolování pilotů. Na akcích kluzák shlédlo nebo pilotovalo 300 zde přítomných osob.
  • 7.-10.9.2007 – Hahnweide – Německo/ Bádensko-Württembersko, Oldtimer – Fliegertreffen, největší středoevropský slet historických letadel. Účast a předvádění za letu před 90 000 diváky. Náklady akce ve výši 5 000 Kč hradil Jan Krejčí z AK Raná.
  • 29.-30.9.2007 – Raná, akce Podzimní ranské svahování. Předvedení v letu a přeškolování plachtařů. Účast 50 účastníků akce a návštěvníků sletu Plachtařského Old Timer Klubu.




2008:

Počet startů: 89 .... celkem: 229
Nálet hodin: 25:43.... celkem: 113:25
Náklady na pojištění kluzáku: 10 528 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Další soukromě vynaložené náklady na prezentaci: 7 400 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Počet aktivně oslovených osob při veřejných prezentacích: 26 560
  • 31.5.2008 - Raná, setkání seniorů, bývalých členů AK Raná. Představení historických kluzáků. Počet 60 zúčastněných účastníků akce, bývalých i současných plachtařů.
  • 14.-15.6.2008 – Hradec Králové , Letecký den International Flying Display s propagací a vystoupením za účasti 9 000 diváků
  • 21.6.2008 - Mladá Boleslav , 7. Dobový letecký den s propagací a vystoupením za účasti 8 000 diváků.
  • 12.-20.7.2008 - národní slet Plachtařského Old Timer Klubu v Broumově. Setkání, předvádění v letu a přeškolování pilotů. Na závěr Den letiště s propagací a předváděním. Na akcích kluzák shlédlo nebo pilotovalo 400 zde přítomných osob. Náklady akce ve výši 4 400 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 16.-17.8.2008 – Staňkov, Letecký den s propagací, vystoupením a přeškolováním za účasti 9 000 diváků
  • 10.-14.9.2008 – Laucha, Německo/ Sachsen, Oldtimer und Gleitertreffen. Setkání na akci, kde též došlo k propagaci a porovnání Krajánka s příbuzným typem GB-2b Grunau - Baby, za přítomnosti 100 účastníků a návštěvníků. Náklady ve výši 3 000 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • vítěz fotosoutěže Aeroklubu ČR 2008 , koncem roku 2008 vyhlásil Aeroklub ČR fotosoutěž s leteckou tematikou - zúčastnil se Jan Krejčí, který získal 1. místo za fotografii Krajának za letu - fotografováno 27.4.2007.




V roce 2009:

Počet startů: 59 .... celkem: 288
Nálet hodin: 37:27 .... celkem: 150:52
Náklady na pojištění a tech. prohlídku kluzáku: 9 750 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Další soukromě vynaložené náklady na prezentaci při veřejných akcích: 35 580 Kč (hradil Jiří Leník a další osoby z AK Raná)
Počet aktivně oslovených osob při veřejných prezentacích: 42 800
Ani v roce 2009 (už od roku 2005) nedošlo ze strany vlastníka k osobnímu kontaktu se zapůjčeným sbírkovým předmětem, nebo k prezentační aktivitě.
  • 20.2.2009 – Mladá Boleslav Převzetí diplomu od Klubu leteckých novinářů za provedení rekonstrukce historického kluzáku ZLÍN-24 Krajánek na slavnostním vyhodnocení leteckých sportovců. Z AK Raná se zúčastnili Jiří Leník a Jan Krejčí, za přítomnosti cca 200 osob. Náklady na přepravu ve výši 1380 Kč hradil Jan Krejčí.
  • 23.5.2009 – Raná. Akce: Setkání seniorů, bývalých členů AK Raná. Představení historických kluzáků. Z AK Raná se zúčastnili všichni, přítomno bylo cca 100 účastníků, bývalých i současných plachtařů.
  • 29.5-1.6.2009 – Zell–Haidberg, Německo / Bavorsko. Akce: 30. Baby Trefen, Mezinárodní Oldtimer slet kluzáků Grunau Baby a příbuzných typů. Z AK Raná se zúčastnili Jiří Leník a Josef Mezera. Přítomno bylo cca 200 osob. Náklady na transport a akci ve výši 4900 Kč hradili Jiří Leník a Josef Mezera.
  • 12.-14.6.2009 – Göpfersdorf, Německo / Durynsko. Akce: Flugplatzfest, letištní slavnost s prezentací zúčastněné techniky. Z AK Raná se zúčastnil Jiří Leník. Přítomno bylo cca 1200 osob. Náklady na transport ve výši 1800 Kč hradil Jiří Leník.
  • 20.-21.6.2009 – Trutnov. Akce: Letištní slavnost s prezentací zúčastněné techniky. Z AK Raná se zúčastnil Jiří Leník. Přítomno bylo cca 1000 osob.
  • 29.6.-6.7.2009 – Poprad, Slovensko. Akce: Aero-Moto víkend. Letecké dny celonárodního dosahu s prezentací zúčastněné techniky. Z AK Raná se zúčastnil Jiří Leník. Na akci bylo přítomno cca 8000 návštěvníků.
  • 12.-14.7.2009 – Staňkov. Akce: Národní slet Plachtařského Old Timer Klubu. Setkání, předvádění v letu a přeškolování pilotů. Na závěr Den letiště s propagací a předváděním. Z AK Raná se zúčastnilo 5 členů. Na akci kluzák shlédlo nebo pilotovalo 400 zde přítomných osob. Náklady účasti na akci ve výši 4 400 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 26.7.-8.8.2009 – Achmer, Německo / Dolní Sasko. Akce: 37. International Rally Oldtimer Vintage Clubu. Účast na pravidelném ročním světovém setkání majitelů a provozovatelů historických kluzáků. Z AK Raná se akce zúčastnili Jiří Leník a Josef Mezera. Na akci bylo přítomno cca 1200 osob. Náklady akce ve výši 10 500 Kč hradil Jiří Leník.
  • 26.-31.8.2009 – Perleberg, Německo / Braniborsko. Akce: 13. Oldtimertreffen Oldtimer und Gleitertreffen. Setkání na akci majitelů a provozovatelů historických kluzáků. Zde byl též Krajánek vybrán jako nejkrásnější kluzák na sletu. Z AK Raná se zúčastnil Jiří Leník. Přítomno cca 300 účastníků a návštěvníků. Náklady ve výši 6 200 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 3.-6.9.2009 – Hahnweide, Německo / Bádensko-Württembersko Akce: 15. Oldtimer und Gleitertreffen. Účast na největším evropském setkání majitelů a provozovatelů létajících oldtimerů. Z AK Raná se zúčastnili Jiří Leník a Jan Krejčí. Na akci bylo přítomno cca 30 000 návštěvníků. Náklady akce ve výši 6360 Kč hradili Jiří Leník a Jan Krejčí.
  • 26.-28.9.2009 – Raná. Akce: Ranské podzimní svahování. Tradiční podzimní setkání s létáním. Z AK Raná se zúčastnili všichni, přítomno bylo cca 200 osob.




2010:

Počet startů: 64 .... celkem: 352
Nálet hodin: 36:19 .... celkem: 187:11
Náklady na zákonné pojištění odpovědnosti: 1 455 Kč, havarijní pojištění: 5 443 Kč a technickou prohlídku kluzáku: 1 500 Kč, celkem: 8 398 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Další soukromě vynaložené náklady na prezentaci při veřejných akcích: 33 300 Kč (hradil Jiří Leník z AK Raná)
Počet aktivně oslovených osob při veřejných prezentacích: 570 900
V roce 2010 byla ze strany vlastníka (NTM) uskutečněna prohlídka zapůjčeného sbírkového předmětu s příznivým výsledkem, bez konkrétního požadavku potřeby účasti tohoto sbírkového předmětu na prezentační aktivitě NTM.
Kluzák je po intenzivním pětiletém provozu ve vynikajícím technickém stavu, bez poškození a může být i nadále provozován jako provozuschopný, létající sbírkový předmět.
  • 19.6.2010 – Mladá Boleslav, 6. Dobový letecký den s propagací a letovým vystoupením. Z AK Raná se zúčastnil Jan Krejčí, Josef Mezera a Karel Mann. Přítomno bylo cca 8 000 osob.
  • 27.7.-29.7.2010 – Chalock, Anglie / Kent. Akce: International Vintage Glider Club Rendezvous. Tato akce každý rok předchází akci Rally. Účast na pravidelném ročním světovém setkání majitelů a provozovatelů historických kluzáků. Zde byl též Krajánek vyhodnocen jako nejlepší kluzák na sletu. Z AK Raná se akce zúčastnil Jiří Leník. Na akci bylo přítomno cca 500 osob. Náklady akce ve výši 9 700 Kč hradil Jiří Leník.
  • 30.7.-8.8.2010 – Tibenham, Anglie / Norfolk. Akce: 38. International Vintage Glider Club Rally. Účast na prestižním pravidelném ročním světovém setkání majitelů a provozovatelů historických kluzáků. V závěru sletu pilot Jiří Leník s českým historickým kluzákem ZLÍN-24 realizoval přelet z původně válečného letiště Tibenham do prostoru nad hladinu Severního moře a následujícím přistání na pobřeží. Tento zajímavý výkon neušel mezinárodní pozornosti a byl ještě na sletu oceněn udělením putovní ceny. Z AK Raná se akce zúčastnil pouze Jiří Leník. Na akci bylo přítomno cca 1600 osob. Náklady akce ve výši 14 600 Kč hradil Jiří Leník.
  • 18.-21.8.2010 – Prostějov. Akce: Národní slet Plachtařského Old Timer Klubu. Setkání, předvádění v letu a přeškolování pilotů. Na závěr Den letiště s propagací a předváděním. Z AK Raná se zúčastnili 4 členové. Během sletu natáčela olomoucká redakce ČT materiál pro pořad Toulavá kamera, který byl zařazen do vysílání v září 2010. Na akci kluzák shlédlo 200 zde přítomných osob. Televizní pořad shlédlo 300 000 diváků. Náklady účasti na akci ve výši 3 000 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 26.-29.8.2010 – Nardt, Německo / Sachsen. Akce: 14. Oldtimertreffen Oldtimer und Gleitertreffen. Setkání na akci majitelů a provozovatelů historických kluzáků. Z AK Raná se zúčastnili Jiří Leník a Josef Mezera. Přítomno cca 500 účastníků a návštěvníků. Náklady ve výši 3 000 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 8.-12.9.2010 – Laucha, Německo/ Sachsen. Akce: Oldtimer und Gleitertreffen. Setkání na akci, kde též došlo k propagaci a porovnání Krajánka s příbuzným typem GB-2b Grunau - Baby, za přítomnosti 100 účastníků a návštěvníků. Náklady ve výši 3 000 Kč hradil Jiří Leník z AK Raná.
  • 28.9.2010 – Raná. Aktivní spolupráce při natáčení filmového dokumentu Konstantina Karageorgieva „Na křídlech času“, o české nejstarší žijící pilotce (94), paní Dáše Kolmanové, s použitím prostředí kluzáku Krajánek OK-8560 na letišti Raná o Loun. Tento dokument byl v listopadu 2010 zařazen do vysílání ČT. Televizní pořad shlédlo 260 000 diváků.


Létající sbírkový předmět majitele NTM Praha byl celoročně využíván jeho smluvním provozovatelem, Aeroklubem Raná u Loun k letům na zdokonalení pilotáže jeho pilotů, aby bylo dosaženo daného účelu. Současně, v případě projeveného zájmu byly poskytovány patřičné, pravdivé informace.

Stejně tak, jako i v minulých letech byl Krajánek OK-8560 předmětem zájmu v odborných českých časopisech a též mnohočetně obrazově i písemně uváděn ve veřejně šířených zahraničních médiích.



2011:

Na tento rok jsme měli s Krajánkem rovněž naplánováno plno akcí, ale Česká republika prohrála nějaký mezinárodní spor ohledně kšeftů s krevní plazmou, nezaplatila včas či co a v Rakousku došlo k nějakém zadržení českých kulturních předmětů. Na základě tohoto byl, Ministerstvem kultury vydám všeobecný zákaz vývozu "kulturních statků", který nám byl doručen 7. června 2011.
To znamanalo, že se tento Krajánek již nemohl zúčastnit žádné zahraniční akce. To nás ale neodradilo a shodou okolností náš kladenský kamarád Zdeněk Kropáč dokončil rekonstrukci svého Krajánka OK-8193 - tak jsem jen vzali do party a jezdili po světě s ním. Kulturní památka České republiky začala chátrat v koutě hangáru.

Přestože tento zákaz vývozu byl 27.3.2012 upraven, tak, že se již Krajánka netýká, NTM nás o tomto dosud neinformovalo - co tím asi sleduje?

I přez tuto nepříjemnost jsem byli na těchto akcích:

  • 11. - 19.6.2011 – Raná, 32. Grunau Baby Treffen - setkání historických kluzáků "Grunau Baby", která byla díky oblíbenosti Krajánka OK-8560 uspořádána na Rané, přestože v Čechách nelétá žádný větroň "GB"
  • Slet plachtařského Old-Timer Klubu.
  • 25. - 28.9. - Ranské podzimní svahování




2012:

Tento rok se zdá být zlomový, jak bude probíhat spolupráce mezi námi (Aeroklubem Raná) a Národním technickým muzeem:
  • 27.2. jsem byli přinuceni podepsat "Smlouvu o spolupráci", ve které je psáno, že pod pokutou, Krajánka OK-8560 může pilotovat pouze Jiří Leník. Vydržovat si historického plachťáka, aby mohl létat pouze v Čechách a jen s jedním člověkem je pro nás neúnosné.
  • Ke stejnému datu je i "Smlouva o fyzickém přenechání věci", kde se mj praví, že, pod pokutou, "vypůjčené sbírkové předměty nebudou bez souhlasu NT publikovány, fotografovány a filmovány a jejich popis nebo obraz nebude šířen ani elektronickou cestou ...." Jelikož jde o letadlo, které létá na veřejných akcích a veřejném povětří, tak tato podmínka prostě splnit nejde ....
  • 27.3. Ministerstvo kultury ČR vydalo "metodický pokyn ...k vývozu kulturních statků ve vlastnictví ČR ..." podle kterého tento Krajánek již může být vyvezen, bez omezení, ale NTM nás o tom dosud neinformovalo.


Tímto Krajánek ještě víc chátrá v koutě hangáru a jednáme o tom, co s ním dál. Vypadá to, že i takto oblíbené letadlo, které bylo, na leteckých akcích, jak u nás, tak i v cizině, houfně obdivováno, bude vráceno do depozitáře NTM, kde pozbude oprávnění létat a postupně bude chátrat až do stavu, ve kterém jsem jej od NTM přebírali k rekonstrukci ......

Tento rok je nálet nějakých 3 hodiny, což nám vychází lehce přes 1oooCZK za hodinu - rozpočítáno jen za nejnutnější poplatky!!



2013:

Vlivem jakéhos našeho (AK Raná) organizačního zádrhelu se v případu "Krajánek, za celý rok 2012 v podstatě nic nestalo.
V lednu 2013, Jirka Leník, z vlastní iniciativy oslovil NTM ohledně budoucnosti provozování Krajánka s tím, že již je odhodlán jim jej vrátit.
Z Muzea přišla odpověď, že veškeré jejich jednání a činy jsou jen pro ochránění kulturní památky, aby nedošlo k jejímu poškození. Nicméně, na základě tohoto se konečně snažíme vyjednat lepší podmínky - zejména rozšířit počet pilotů, kteří by s ním mohli létat - aby se alespoň vrátili náklady potřebné na jeho udržení v letovém stavu. Byl předběžně dohodnut, pro obě strany přijatelný kompromis, seznam pilotů s jejich kvalifikacemi a nálety, ale ....
V listopadu skončila výpůjční smlouva. Na základě tohoto jsem požádali o uzavření smlouvy nové.



2014:

Po mnoha jednáních byla s Národním technickým muzeem uzavřena nová smlouva o pronájmu a o zapůjčení. Pro nás nejdůležitější odstavce jsou, že Krajánka je možno provozovat pouze v Čechách a létat s ním může jen člen Aeroklubu Raná.
Tak jsme se zúčastnili:
  • POTK slet v Žamberku (Vláďa Abrahám)
  • Den letiště Letňany



    2015:

    Po dalších jednáních s Národním technickým muzeem byly uzavřeny dodatky ke smlouvě o pronájmu a o zapůjčení. Od ministerstva kultury nám bylo povoleno vyvézt Krajánka mimo ČR. Požádali jsme a bylo nám schváleno Grunau Baby meeting (22-25/8 Achmer, Německu) a VGC Rally a Randevous v Holandsku - ale tam se asi z finančních důvodů nepojede.