Rozpětí: 15m
Délka: 6.25m
Štíhlost: 19
Hmotnost: 157kg
Max.vzlet.hmotnost: 269kg
Klouzavost: 1:29 (76km/h)
Plošné zatížení: 22,97kg/m2
Min.klesavost: 0,67m/s (63km/h)
Rychlost -max: 180km/h
Před několika lety jsme získali od přátel z Německa (nedaleko Hannoveru) již několik let odložený
kluzák
L-Spatz 55
. V současmé době vyřizuji jeho znovuuvedení do letového provozu.
Při jednání na
Úřadu
Civilního
Letectví
jsme se shodli, že tento typ je oblíbený a hojně provozovaný nejen v Německu, ale i v dalších
státech Evropy, jako například v Rakousku nebo ve Francii. I přesto, že na ÚCL mají od německých
kolegů, z
LuftBundes
Amt
kopii originální certifikace LBA, tak nevěří, že by tento plachťák mohl v Čechách bezpečně
létat. Svůj názor hájili tím, že Spatz byl spočítán (v roce'55) podle dnes již zastaralých norem.
Sami později dodali, že podle stejných "zastaralých" norem byl původně navržen i Blaník, ale později
byl přepočítán podle norem britských.
Dále navrhovali, že pokud by z nějakých, jim neznámých důvodů, došlo k zprovoznění, bylo by to možné
jedině po GO v Aveco Medlánky a to by jěště značně omezili letové režimy natolik, že podle nich by se
vůbec nevyplatilo s takto výkonově omezenýn letadlem vzlétnout. Navíc by bylo naprosto nazbytné
při této GO vyřiznout z křídla kus nosniku a podrobit ho důkladné pevnostní zkoušce. (Jsem si jist,
že by tuto operaci nařídili všem zbývajícím Spatzům po celém Světě -několik jich je i Americe- odhadem
bratru 300 plachťáků jen v Evropě).
Se vším tímto jsem samezřejmě nesouhlasil. Rozhodně jsem trval na tom, že generálku si provedu sám.
Tímto nechci nějak napadat monopol Aveca Medlánky, ale bohužel oproti nim nemám
ne
Pos..
tradatel
ný
"Oprávnění" s neméně ..... razítkama.
Na závěr jsme se dohodli na tom, že pokud seženu nějaké podklady, o pevnostních výpočtech od výrobce,
tak po jejich posouzení by teoriticky mohlo dojík k něčemu jako certifikace v ČR. Jejich skutečný
přístup bych ale vyjádřil jednou větou, která by vyřčena "vysokým" pracovníkem UCL: "Dneska to
bude Spatz, zitra něco jiného a za týden někdo přijde s MiGem 21."
Z toho plyne ponaučení:
Letu Zdar, ale hlavně nelétejte, ať "soudruzi", státní zaměstnanci
kteří tu jsou kvůli nám, nemají moc práce s létajícími letadly, a kdyby let už byl nevyhnutelný,
tak hlavně ne s novými typy, ať se nemusejí zakládat nové šanony!!
Oslovil jsem
Scheibe Flugzeugbau München
s prosbou o pomoc při vyřizování certifikace jejich výrobku u nás.
Zatím čekám na odpověď, jak se k tomuto, pro ně nejspíš zajímavému a nepochopitelnému, problemu
postaví.
- Nepostavil se.
Vzhledem k papírové obtížnosti, jsem tuto myšlenku vzdal. Ne že bych na to neměl, nebo bych se zalek pražskejch papírovejch čertů,
ale počkám si na něco jednoduššího a zatim se budu věnovat jinejm užitečnejm věcem. Jako třeba tendle "SPATZ":
Oslovil mě jeden čerstvý vlastník SPATZe, který jej zakoupil od člověka, kterej pod hlavičkou LAA ho začal motorizovat. (Pracovní
náročnost a finance ho donutili rozdělané dílo prodat.) Slovo dalo slovo a už sem ho měl doma, abych ho dodělal do záletu.
Byly sice trochu potíže s mechanikou a ostatníma instalacema na již zabudovaném motoru, taky podvozek je úplně jinej, ale vše
se nakonec povedlo a MOTOR-SPATZ s 2-válcovým motorem Crescent lítá fakt pěkně - na 1/3 plynu v horizontu 100km/h.
Zde je několik fotek z generálky a hlavně ze záletu, kterej byl 28.5.2oo5: